702A6E4C-E255-4A0B-9F62-34DE71C0EB33
Travel with me

Despre eroi și povești cu final fericit

” Life is made for spectacular adventures. Let your feet wander, your eyes marvel and your soul ignite.”

Am ales un citat pentru a începe acest articol și nu întâmplător. El spune așa: Viața ne este dată pentru a trăi aventuri spectaculoase. Umblă, minunează-te și lasă-ți sufletul să fie mistuit. Ei bine, există în această frază câteva cuvinte-cheie pe care aș vrea să le reținem: aventură, spectaculos, suflet, mistuit. De ce? Pentru că, după părerea mea, ele conturează perfect cadrul surprins la Concursul de Eleganță Sinaia, ediția 2019. Este deja al patrulea an de când aleg să îmi petrec ultimul weekend al lunii iunie la Castelul Peleș, înconjurată de adevărate exemple ale faptului că pasiunea este cea care scrie cele mai frumoase povești și tot ea le face să devină nemuritoare, trecând de generații și întâmplări marcante și ajungând în fața noastră, cei care venim de fiecare dată să le ascultăm, să le înțelegem și să ne transpunem măcar pentru câteva minute în locul eroilor datorită cărora avem o asemenea ocazie.

70504C6B-EA70-4E62-8D7C-7760D2578775

De fiecare dată când ajung pe platoul castelului și văd cum se creionează încet tabloul unui eveniment care mi-a devenit atât de drag, îmi spun că da, de data aceasta va fi cu siguranță cea mai frumoasă ediție de până acum. Și ghiciți ce? De fiecare dată mă înșel, pentru că an de an, concursul de la Sinaia ne surprinde, aducând protagoniști ai unor episoade din istoria automobilistică pe care nu poți decât să îi admiri și cărora poți să le mulțumești sincer pentru fiecare secundă petrecută alături de mașină în procesul de restaurare, pentru fiecare emoție, zâmbet sau lacrimă născută din dorința de a expune în fața publicului o reală bijuterie. Întreaga luptă a pasionaților pentru a-și transforma povestea în realitatea pe patru roți este motivul principal pentru care îndrăznesc să îi numesc eroi. 

După un drum lung și obositor, am ajuns vineri seara în culisele spectacolului ce se pregătea pentru ziua cea mare – sâmbătă, 29 iunie. Spre deosebire de anul trecut, când ploaia nu ne-a lăsat să ne bucurăm pe deplin de concurs, anul acesta soarele a fost îngăduitor, lăsându-și razele să scalde lin bătrânele doamne pe patru roți, abia încolonate pentru expoziție. De îndată ce am coborât din cameră, am simțit cum adia un vânt ușor rece, care parcă te îndemna să să mergi să arunci o privire printre sunetele motoarelor abia trezite după un lung drum parcurs.

8825C544-E141-4E65-86E6-246F33A9F783

35 de bijuterii veritabile, reunite din patru țări participante s-au aliniat pentru a marca un nou eveniment memorabil –  ediția 2019 a Concursului de Eleganță Sinaia.

Sâmbăta a început, ca întotdeauna, devreme și spre bucuria noastră, de data aceasta sunetul motoarelor nu era dublat de picăturile de ploaie care cădeau necontenit, pentru că soarele era din nou sus pe cer, veghiind concursul nostru cu aer regal. Se auzeau însă vocile oamenilor sosiți din toată țara și chiar de dincolo de granițe pentru a descoperi filele de istorie prezentate la Peleș într-un mod unic. Datând din 1924 și până în 1989, mașinile de legendă conturau amploarea evenimentului care începea să prindă viață sub ochii noștri.

9E8A34B1-DE10-44E0-B8EF-9F0A0612DF3A

Anul acesta a fost pus sub semnul unor premiere importante, care au făcut și din această ediție, una remarcabilă. Pe lângă automobilele înscrise în concurs, atent supervizate de un juriu inegalabil, ne-am bucurat de expoziții din partea BMW, MINI, BMW Motorrad și marca invitată, Citroen, care a aniversat 100 de ani.

Comparativ cu edițiile precedente, unde am putut vedea mașini înscrise la 6 categorii competiționale, în 2019 și-au făcut debutul două noi categorii și anume Automobile de competiție și Legende de mic litraj, care au făcut senzație în rândul spectatorilor prezenți pe platoul castelului și dintre care cel mai remarcat s-a făcut un BMW Isetta 300, care a fost și câștigătorul categoriei respective.

3AD81055-F834-4653-BB33-4BEDB67528F4

Un adevărat exemplu de pasiune și ambiție a fost domnul Yurgen Degtyarev din Rusia, care a planificat un traseu de aproximativ 5000km cu modelul său Peugeot 203 din anul 1958, pentru a încerca să câștige trofeul categoriei Postbelice Sedan.

A noua ediție modernă a concursului de pe Valea Prahovei a marcat și întoarcerea unei mașini cu rădăcini regale la Peleș. Este vorba despre un Aero 30 Roadster din 1936 , care a fost declarat și câștigătorul acestei ediții și care demonstrează că și poveștile mai dificile au mereu un final fericit. Mașina a fost oferită de Eduard Benes, președintele Cehoslovaciei acelei vremi, Regelui Mihai, la vârsta de 16 ani, devenind al treilea automobil din colecția personală a Majestății Sale. În mometul abdicării regelui și în urma exilării sale, mașina a fost cumpărată de unul dintre membrii gărzii regale, fiind ulterior abandonat din cauza unor probleme tehnice. Acesta a fost și motivul care a purtat noroc mașinii să nu fie confiscată de regimul comunist, astfel încât în 1950 a fost din nou cumpărat de Bella Neugebauer, în urmă cu câțiva ani intrând în colecția actualului proprietar, Hani Christian, cel care a făcut posibilă reîntoarcerea bijuteriei pe tărâmurile cărora le-a aparținut demult.

Câștigătorii celorlalte categorii au fost: Fiat 501 (1924) pentru Antebelice Sedan, Mercedes 190SL (1959) pentru Postbelice Cabriolet, Buick Riviera ( 1967) pentru Postbelice Coupe, Gaz M21 Volga ( 1962) pentru Postbelice Sedan. În cadrul categoriei Fabricat în România, s-a detașat un Oltcit Club din 1982, iar la grupa Automobilelor de competiție, s-a impus un DeTomaso Pantera.

DFBE0878-1435-405B-ABFC-2F494B30F5C9

Dacă vorbim despre Concursul de Eleganță Sinaia, nu putem să nu vorbim și despre participarea anuală a BMW Group, care a reușit să facă din nou o paralelă remarcabilă între istorie și viitor, alăturând noilor modele seria 7 și seria 8 un exemplar BMW 327 Cabriolet, care a scris o poveste impresionantă, intitulată Marea Evadare. Modelul istoric a aparținut lui Eduard Ecker, născut în România, care îl cumpărase chiar de ziua lui în 1938 de la dealerul BMW din București. Destinul lui Eduard și al mașinii sale a suferit însă o turnură radicală în 23 august 1944, când România a hotărât să lupte alături de Uniunea Sovietică în cadrul celui de-al Doilea Război Mondial, moment în care regimul sovietic a ordonat deposedarea minorității germane de toate bunurile și averile. El a pierdut totul, însă a reușit să salveze acel ceva la care ținea enorm: a dezmembrat BMW-ul și l-a ascuns în locuri diferite. În 1969 a reușit să obțină permisul pentru o călătorie în Iugoslavia, moment în care a plecat la volanul BMW-ului 327. Pe drumul său spre Germania, suferă un accident într-o pădure, lovind un copac, dar mașina a fost doar zgâriată ușor. Eduard ajunge în Munchen unde se și stabilește. Repară partea mecanică a mașinii, însă caroseria, zgârieturile din urma accidentului rămânând dovada vie a istoriei Europei din acea perioadă măcinată de conflicte. BMW-ul a fost donat în 2006 de proprietar către BMW AG, după ce îl deținuse aproape șapte decenii, iar sâmbătă a fost expus în fața noastră, la Sinaia, cu aceleași zgârieturi care șoptesc necontenit povestea evadării lui Eduard Ecker din ghearele comunismului din România.

3B1038AF-746D-4A7B-90D0-D79A6AD9CEEE 9C90E7B5-CCF7-47C8-BBC1-F0A17A13A02F

Am încercat să surprind clipele esențiale care au stat la baza acestui eveniment. Ar mai fi atât de multe de spus, însă fiecare poveste merită să fie descoperită și gustată chiar de voi înșivă, de aceea vă invit să veniți și voi, anul viitor, la Sinaia. Înainte să închei, vreau să mai pomenesc numele unui alt erou fără de care Concursul de Eleganță Sinaia ar fi lipsit de culoarea poveștilor spuse cu atâta dăruire și emoție. Alex Șeremet, mulțumim că faci ca fiecare ediție să fie una memorabilă, alături de echipa ta.

9F93114D-AA3B-43C8-9A66-A6403173264E

Și acum a venit momentul să punem  punct basmului nostru cu aer regal, să ne întoarcem la cotidian și să așteptăm ca 2020 să ne aducă din nou între zidurile Castelului Peleș pentru a celebra eroii istoriei și pasiunea lor pentru frumusețea pe patru roți.

7CD5CAA4-0CD1-4108-A798-CDCC9E5BD906 F7AEC80B-FB83-4CF1-8635-F146B2FFDB57 99C86CCD-F1AF-4F34-ACD1-6F98E9DA2664 06397EB4-36ED-4F79-8A7E-D6B4CD28EA70 58D319B1-500C-4343-BA17-D673343D78E8 B3AF0321-87F0-4BB7-956A-C7067AFA6327 9AACA727-9E01-4D46-AB6D-9A87C1A656AF

incheiere

Photo: press.bmwgroup; arhiva personala

Previous Post Next Post

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply